محل تبلیغات شما

چرا  TU5 و EF7؟

در بازار کشور ما خودروهای میان‌رده فراوانی وجود دارند که بخش عمده‌ای از آن‌ها توسط شرکت ایران خودرو به بازار عرضه می‌شود. اغلب این هاچبک‌ها و سدان‌های میان‌رده و اقتصادی به دو پیشرانه EF7 و TU5 مجهز شده‌اند؛ از همین رو در این مقاله تصمیم‌ بر آن شد تا از میان معدود پیشرانه‌های موجود در بازار کشور موتورهای  TU5 و EF7 را مورد بررسی قرار دهیم و مشخصات آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 ناگفته نماند که خودروهای میان‌رده کشور ما به موتورهای دیگری مانند XU7 و K4M نیز مجهز شده‌اند، اما موتورهای TU5 و EF7  در حجم گسترده‌تری از خودروهای حال حاضر بازار کشورمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

موتور TU5 در برابر موتور EF7 

موتور TU5

موتور TU5

TU5 ،محبوب و پرشتاب

TU5 یکی از متداول‌ترین پیشرانه‌های گروه خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) محسوب می‌شود که در بسیاری از محصولات اقتصادی و میان‌رده این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه عضو کوچکی از پیشرانه‌های سری TU شرکت PSA است که نمونه اولیه آن در سال 1986 به‌جای موتورهای سری X در محصولات پژو سیتروئن مورد استفاده قرار گرفت. در کشور ما این موتور اولین‌بار با پژو 206 تیپ 5 در دسترس خریداران داخلی قرار گرفت و از همان بدو ورود با ویژگی‌هایی همچون استهلاک کم، مصرف سوخت بهینه و توان خروجی قابل‌ قبول موفق شد نظر اغلب خریداران ایرانی را به سوی خود بکشاند.

TU5 به نوعی نمونه ارتقا یافته موتور TU3 محسوب می‌شود که پیش‌تر روی پژو ۲۰۶ تیپ دو امتحان خود را پس داده بود، اما TU3 از مشکلات متعددی برخوردار بود و از نظر شتاب و قدرت نیز ضعف‌های فراوانی داشت. به همین دلیل پژو سیتروئن دست به کار شده و با کمک مهندسین خبره‌اش، موتور به‌روزرسانی شده‌ای را تحت عنوان TU5 روانه بازار کرد.

EF7 ، با دوام و نسبتا ملی

ایپکو شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران خودرو محسوب می‌شود که فعالیت‌های خود را از سال 1376 آغاز نموده است. در سال 1383 این شرکت تصمیم گرفت تا در پروژه‌ای به نام EF7 زمینه طراحی و تولید موتور ملی را فراهم کند. پس از تحقیقات فراوان و همکاری با شرکت F.E.V آلمان، ایپکو موفق شد در اسفند سال 1385 از اولین نمونه موتور EF7 رونمایی کند. EF7 یک موتور چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ است که از لحاظ ساختار شباهت فراوانی با موتورهای K4M یا حتی TU5 دارد، اما در مقایسه با دو پیشرانه نام برده شده از تطبیق‌پذیری بیشتری با گاز طبیعی برخوردار است.  

در سال‌های آغازین عرضه خودروهای مجهز به پیشرانهEF7، برخی از مشتریان از بروز مشکلاتی در سیستم برق و بخش‌های دیگر شاکی بوده و تعمیرکاران نیز به دلیل عدم آشنایی با برخی ویژگی‌های آن در کنار کمبود قطعات یدکی بسیار ناراضی بودند؛ هرچند اکثر این مشکلات پس از سال 1392 حل شد و اعتراضات نیز تا حدودی فرونشست.

چه خودروهایی صاحب موتور TU5 و EF7 شدند؟

موتور TU5

موتور TU5

TU5 یا EF7 کدام را انتخاب کنیم

 همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، در مقایسه موتور TU5 و EF7 نقش خودروهای داخلی بسیار پررنگ بوده و ایران‌خودرو در اغلب تولیداتش از میان این دو موتور یکی را برگزیده است. موتور TU5 که برادر بزرگ‌تر TU3 محسوب می‌شود، ابتدا بر روی ۲۰۶ تیپ ۵ سوار شده و آن را به یکی از محبوب‌ترین هاچبک‌های بازار ایران تبدیل کرد. عملکرد TU5 روی تیپ ۵ به ‌قدری خوب بود که عده بسیاری از علاقه‌مندان حوزه خودرو، هنوز هم آن را یکی از بهترین خودروهای جاده‌های ایران در این رنج قیمتی می‌دانند؛ اما پس از ۲۰۶ تیپ ۵، ابهت TU5 نیز رو به افول گذاشته شد و بعدها که بر روی خودروهایی نظیر پژو پارس، ۴۰۵، رانا و H30 Cross  قرار گرفت، دیگر قادر به جلب رضایت صاحبان خود نشد. هرچند که مزایایی همچون عملکرد نرم و کم صدا یا مصرف سوخت بهینه، همچنان بخشی از نظرات مثبت خریداران را برای این پیشرانه به همراه داشت.

 با یه کلیک میتونی هر نوع ماشینی رو چه صفر کیلومتر چه صد هزار کیلومتر از بزرگترین نمایشگاه خودرو آنلاین در کشور کارشناسی شده و با شرایط ویژه بخری!!!

نام موتور EF7 به نوعی با نام خانواده سمند گره‌خورده و اغلب دارندگان خودرو سمند، این پیشرانه را با همین خودرو می‌شناسند. از آنجایی که EF7 اولین موتور رسمی پایه گازسوز کشور است و گاز سوخت اصلی برای احتراق این پیشرانه محسوب می‌شود، استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه بوده و توجه خریداران زیادی را به خود جلب کرده است. مهم‌ترین مزیت موتور EF7 همین قابلیت دوگانه‌سوزی آن است و با صرف‌نظر از مواردی چون ایجاد مشکل برقی در مدل‌های اولیه، می‌توان آن را یک پیشرانه قابل اطمینان دانست.

ویژگی‌های فنی موتور EF7 و TU5

مقایسه موتور TU5 و EF7

مقایسه موتور TU5 و EF7

 

در مقایسه موتور TU5 و EF7، حال زمان آن فرارسیده تا مشخصات فنی موتور EF7 و مشخصات فنی موتور TU5 را زیر ذره‌بین برده و ببینیم کدام موتور نسبت به دیگری برتری دارد؟!

TU5 با 16 سوپاپ و حجم 1587 سی‌سی خود قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور است. این موتور در سدان سنگین وزنی همچون پژو پارس عملکرد ضعیفی داشته و موجب شکایت برخی خریداران و رانندگان شده است، اما شتاب و قدرت این موتور بر روی پژو 206 تیپ 5 بسیار مناسب بوده و حتی هنوز هم مثال‌زدنی است.

 تنها با یک کلیک میتونی تا 30 دقیقه بعد خودروت رو با طرح فروش فوری همراه مکانیک به پول نقد تبدیل کنی

اما مقایسه موتور TU5 و EF7 که گویای شباهت این دو موتور در بخش سوپاپ است، به ما می‌گوید که توان EF7 بیشتر از TU5 بوده و با حجم 1646 سی‌سی توان تولید 115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. همان‌طور که اشاره شد، EF7 تا حدودی با خودرو سمند عجین شده و در حال حاضر صاحبان این خودرو نیز از عملکرد موتورهای دوگانه‌سوز خود راضی به نظر می‌رسند. در مجموع مشخصات فنی EF7، برتری اندکی نسبت به TU5 داشته و نشان دهنده پیشی گرفتن آن در رقابت فعلی است.

موتور TU5 یا EF7 کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟

موتور TU5

مقایسه موتور TU5 و EF7 به ما نشان می‌دهد که هر کدام از این پیشرانه‌ها دارای ویژگی‌های منفی و مثبت متعددی بوده و نمی‌توان یکی را با اختلاف زیاد برنده رقابت مذکور خواند.

به عنوان مثال اکنون می‌دانیم که موتور TU5 به دلیل سابقه درخشان خود در ۲۰۶ تیپ ۵، تولید صدای کم و مصرف سوخت مناسب مورد توجه عده‌ای از خریداران و منتقدان قرار دارد. این در حالی است که موتور EF7 مشخصات فنی قوی‌تری داشته و از آنجایی که یک دوگانه‌سوز مطرح در کشور محسوب می‌شود، علاقه‌مندان خاص خود را به دست آورده است. محبوب‌ترین عملکرد این پیشرانه نیز روی خودرو سمند بوده و حضور آن در جاده‌های کشور بر روی همین خودرو نیز غیرقابل اغماض است.

کلیک کن و عضو کانال تلگرام همراه مکانیک شو تا فیلم‌های جذاب خودرو مورد نظرت رو ببینی

در واقع از مقایسه موتور TU5 و EF7 می‌توان نتیجه گرفت که نکته اصلی در تولیدات داخلی، مسئله هماهنگ‌سازی پیشرانه‌های مذکور با خودروهای مختلف بوده و اکثر نیتی‌های کنونی نیز به دلیل کمبود این‌ چنین هماهنگی‌هایی در مدل‌هایی چون پژو پارس TU5 یا پژو 405 SLX است.

 

منبع : https://www.hamrah-mechanic.com/

3 نکته مهم مدیریت مصرف بنزین یارانه‌ای و آزاد :

نحوه صحیح کشیدن ترمز دستس خودرو :

سیتروئن زانتیا، خودرویی که امن نیست!

موتور ,tu5 ,ef7 ,خودرو ,نیز ,پیشرانه ,بوده و ,موتور tu5 ,tu5 و ,این پیشرانه ,را به

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

" مجله خبری سیرجان "